NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
سُلَيْمَانُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
حَمَّادُ
بْنُ زَيْدٍ
عَنْ يَحْيَى ابْنِ
سَعِيدٍ عَنْ
أَبِي
أُمَامَةَ
بْنِ سَهْلٍ
قَالَ كُنَّا
مَعَ
عُثْمَانَ
وَهُوَ مَحْصُورٌ
فِي الدَّارِ
وَكَانَ فِي
الدَّارِ
مَدْخَلٌ
مَنْ
دَخَلَهُ
سَمِعَ
كَلَامَ مَنْ
عَلَى
الْبَلَاطِ
فَدَخَلَهُ
عُثْمَانُ
فَخَرَجَ
إِلَيْنَا
وَهُوَ
مُتَغَيِّرٌ
لَوْنُهُ
فَقَالَ
إِنَّهُمْ
لَيَتَوَاعَدُونَنِي
بِالْقَتْلِ
آنِفًا قَالَ
قُلْنَا يَكْفِيكَهُمُ
اللَّهُ يَا
أَمِيرَ
الْمُؤْمِنِينَ
قَالَ وَلِمَ يَقْتُلُونَنِي
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ لَا
يَحِلُّ دَمُ
امْرِئٍ
مُسْلِمٍ إِلَّا
بِإِحْدَى
ثَلَاثٍ
كُفْرٌ
بَعْدَ إِسْلَامٍ
أَوْ زِنًا
بَعْدَ
إِحْصَانٍ
أَوْ قَتْلُ
نَفْسٍ بِغَيْرِ
نَفْسٍ
فَوَاللَّهِ
مَا زَنَيْتُ
فِي
جَاهِلِيَّةٍ
وَلَا فِي
إِسْلَامٍ
قَطُّ وَلَا
أَحْبَبْتُ
أَنَّ لِي
بِدِينِي
بَدَلًا
مُنْذُ
هَدَانِي
اللَّهُ
وَلَا قَتَلْتُ
نَفْسًا
فَبِمَ
يَقْتُلُونَنِي
قَالَ أَبُو
دَاوُد
عُثْمَانُ
وَأَبُو بَكْرٍ
رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُمَا
تَرَكَا
الْخَمْرَ
فِي الْجَاهِلِيَّةِ
Ebû Ümâme b. Sehl (r.a)
den; şöyle demiştir: Osman (r.a) evde mahsur iken, biz onunla birlikte idik.
Evde bir giriş vardı. Oradan giren Belattakilerin sözünü işitirdi. Osman (r.a)
oraya girdi ve rengi değişmiş bir vaziyette yanımıza çıkıp şöyle dedi: "Onlar
az önce beni, öldürmekle tehdid ediyorlardı." Biz; "Yâ
emire'l-mu'minin onlara karşı Allah sana yeter" dedik. "Beni niçin
öldür(mek ist)iyorlar?! Rasûlullah (s.a.v)i: "Bir müslüman'ın kanı şu üç
şeyden birisi dışında helâl değildir: Müslüman olduktan sonra küfre düşmek,
İhsandan sonra zina ve bir can mukabili olmadan birisini öldürmek" diye
buyururken dinledim.
(Hz. Osman devamla şöyle
dedi): ''Vallahi ben Câhiliyyc devrinde de İslâm döneminde de hiç zina
etmedim, Allah beni hidâyete erdireli beri, onun yerine benim için başka bir
din olmasını istemedim ve hiçbir kimseyi öldürmedim. Beni ne sebeple
öldürecekler?!.."
Ebû Davüd şöyle der:
Ebûbekir ve Osman (r. anhüma) şarab'ı cahiliye devrinde terkettiler.
Diğer tahric: Belât:
Sözlükle bir çeşit taştır. Ancak, Medinedeki bir mevkiye ad olmuştur. Burada
maksat orasıdır.
AÇIKLAMA:
Bu Hadis-i şerif, Eb
Sünen-i Ebû Dâvûd ravilerinden Lüjûrnin rivayetinden değildir.
Tercemeye
"ev" diye geçtiğimiz "dâr" kelimesi, etrafı bahçe ile çevrili
ev manasınadır. Haberde konu edilen hâdise, Hz. Osman (r.a) in şehid edilmesine
tekaddüm eden günlerle ilgilidir. Anlaşıldığına göre, Hz. Osman (r.a) in evi
kendisine karşı olanlar tarafından kuşatılmış, Hz. Osman evinde hapsedilmişti.
Kuşatmayı yapanlar Mısırlılardı. Sebep de Hz. Osman'ın Abdullah b. Sa'd b. Ebî
Serh'i Mısır valiliğine tâyin etmiş olması idi.
Haberde görüldüğü
üzere, Hz. Osman'ın evi Belât denilen yere yakındı. Evini kuşatan düşmanları
orada toplanmışlar ve aralarında Hz. Osman'ı öldürmeyi kararlaştırıyorlardı.
Hz. Osman, evinden Belât tarafına doğru olan girişe girince onların kendisi
hakkındaki konuşmalarını duymuş ve rengi atık bir vaziyette içlerinde haberin
râvisinin de bulunduğu topluluğun yanına dönmüştü. Oradakilere, evini
kuşatanların kendisini öldürmek istediklerini ama buna haklarının olmadığını,
çünkü bir müslümanın ancak metinde sayılan üç şeyden birisi sebebiyle
Öldürülebileceğini oysa kendisinin bunlardan hiçbirisini yapmadığını söylemiştir.
Avnü'l-Ma'bûd müellifi
hadisin konu ile ilgisine temas ederken: "Osman (r.a) mazlum idi. Onlara:
Niçin beni öldürmek istediniz?! Ben ölümü gerektirecek hiçbir şeyi asla
yapmadım... dedi. Bu kelimelerle onlardan özür diledi ve affetmelerini istedi"
demektedir. Ancak bu bence pek yerinde bir izah değildir. Çünkü bir defa,
metinde Hz. Osman'ın evini kuşatan eşkıya ile konuştuğuna işaret eden bir
nokta yoktur. Konuştuğu muhatabı onlar değil, râvi ve arkadaşlarıdır. Ayrıca
Hz. Osman'ın özür dileyip, af dilemesi söz konusu olamaz. Çünkü bir suç
işlememiştir ki istesin.
Haberden, bir
müslümanın, ancak üç hareketten birisi sebebiyle öldü-rülebileceği
bildirilmektedir. Bunlar:
a- Sahih bir nikâhla
evlenip, eşi ile cinsi ilişki kurmuş olan bir müslümanın zina etmesi
b- Bir kimsenin
Müslüman olduktan sonra irtidâd etmesi yâni müslümanlıktan çıkması,
c- Haksız yere bir
müslümanı öldürmesi
Bu konu, hudûd
kitabında 4352 numarada geçmişti.